Izraz “4K vještine 21. stoljeća” ili “4C skills” (eng. Creativity, Communication, Critical Thinking, Collaboration) obično se koristi za označavanje određenih temeljnih kompetencija.
Kao što su kolaboracija (saradnja), kritičko razmišljanje, kreativnost i komunikacija za koje se smatra da škole trebaju podučavati kako bi pomogle učenicima da napreduju u današnjem svijetu.
Korištenje 4C-a u STEM-u cilja na vještine koje poslodavci traže i pomaže djeci da izgrade vještine 21. stoljeća kako bi postali dobro kvalificirani kandidati za posao.
U Bosni i Hercegovini u 21. stoljeću preovladava obrazovni program u kojem nastavnici govore, a učenici slušaju, memoriraju gradivo i reproduciraju ga za ocjenu. Učenje tako postaje samo sebi svrha, a naučeno se teško može primijeniti na svakodnevni život.
Nedavno objavljeni rezultati PISA i Međunarodno istraživanje postignuća učenika u matematici i prirodnim naukama (TIMSS) pokazali su da mladi ljudi u BiH imaju nizak nivo ključnih pismenosti za 21. stoljeće – čitalačke, matematičke i naučne, te da obrazovni sistemi u Bosni i Hercegovini nisu okrenuti ka budućnosti.
Kako bi uspijevali pratiti razvoj tehnologije i zahtjeve svjetske ekonomije, djeca danas pored klasičnih tehničkih znanja, za obavljanje poslova 21. stoljeća trebaju interdisciplinarni pristup koji integrira STEM vještine prirodnih nauka, tehnologije, inženjerstva i matematike. A pored pismenosti, neophodna je kreativnost, kritičko razmišljanje, kolaboracija i komunikacija pri rješavanju problema.
U nedavnim studijama u kojima poslodavci kažu da su završni studenti nespremni za radnu snagu. Mnogi tvrde da se kandidati prijavljuju za posao bez vještina koje će ih učiniti uspješnim uposlenicima. Pa šta poslodavci žele? Ukratko, žele izvrsne meke vještine (4C) i STEM vještine.
Kao nastavniku ovo su korisni podaci. Imati ključ za odgovor kako pripremiti naše učenike za budućnost ogromna je prednost.
4K vještine 21. stoljeća
Kreativnost
Kreativnost je praksa razmišljanja izvan okvira. Iako se kreativnost često tretira kao kvaliteta koju imate ili nemate, djeca mogu naučiti kako biti kreativni rješavanjem problema, stvaranjem sistema ili jednostavno isprobavanjem nečega što ranije nisu probali.
To ne znači da će svako dijete postati umjetnik ili pisac. Umjesto toga, to znači da će problem moći sagledati iz više perspektiva – uključujući one koje drugi možda neće vidjeti.
Poslodavci žele kandidate koji kreativnost mogu iskoristiti u svoju korist. Pronalaženje jedinstvenih rješenja i inovativnih rješenja na probleme su vještine koje svaka industrija treba.
Komunikacija
Komunikacija je praksa brzog i jasnog prenošenja ideja. Komunikacija se u današnjem društvu često uzima zdravo za gotovo. Napokon, ako nešto kažete, to znači da ste prenijeli ideju, zar ne?
Ne baš. U doba komunikacija zasnovanih na tekstu – SMS-ovi, e-mailovi, društveni mediji itd. – djeci nikada nije bilo važnije naučiti kako prenijeti svoje misli na način da ih drugi mogu razumjeti.
To je zato što komunikaciji zasnovanoj na tekstu nedostaje ton, što je presudno za razumijevanje konteksta nečijih riječi.
Komunikacija je prednost u bilo kojoj radnoj industriji. Kandidati moraju biti sposobni za komunikaciju na mnogo različitih medija, kao što su prezentacije, e-mail i formalni pisani dokumenti.
Kritičko razmišljanje
Kritičko razmišljanje je praksa rješavanja problema. Djeca moraju biti u stanju objektivno analizirati i procijeniti različite puteve i proizvode i pokazati podatke koji podržavaju te odluke.
Pored rada na problemima, rješavanja zagonetki i sličnih aktivnosti, kritičko razmišljanje uključuje i element skepticizma. To je važno u 21. stoljeću jer je teže nego ikad provjeriti tačne informacije (uglavnom zahvaljujući Internetu).
Kritičko razmišljanje osposobljava djecu da otkriju istinu u tvrdnjama, posebno kada je u pitanju odvajanje činjenica od mišljenja.
Kolaboracija (Saradnja)
Kolaboracija ili saradnja je praksa zajedničkog rada na postizanju zajedničkog cilja. Ona je važna jer, bez obzira razumiju li djeca ili ne, vjerojatno će do kraja života raditi s drugim ljudima.
Praktično svaki posao u nekom trenutku zahtijeva da neko sarađuje s drugom osobom, čak i ako je to nešto jednostavno poput onoga šta treba spremiti za ručak. Vježbanje kolaboracije i timskog rada pomaže djeci da razumiju kako riješiti problem, predstaviti rješenja i odlučiti najbolji put djelovanja.
Dobro raditi s drugima jednako je ključna vještina u vrtiću kao i u stvarnom svijetu. Efikasna kolaboracija znači da, iako se kandidat ne može složiti s odlukom, ipak može pronaći učinkovit put naprijed.