Korpa
Poštarina je BESPLATNA za sve narudžbe preko 35 KM!
STEM

Šta je STEM obrazovanje? Vodič za roditelje i odgajatelje

Šta je STEM? Koja je razlika između STEM i STEAM? Šta je STEM obrazovanje? Možda ste već čuli za ove termine ili vam je STEM nešto potpuno novo.

STEM nije nov, ali posljednjih godina privlači veliku pažnju jer nastavnici traže učinkovitije i smislenije načine povezivanja i uključivanja učenika.

Prvo započnimo s definicijom STEM-a. Postoji mnogo različitih interpretacija onoga šta je STEM i kako ga nastavnici koriste u različitim kontekstima.

Šta ćete otkriti u ovom članku!

    Šta je STEM obrazovanje?

    STEM obrazovanje je interdisciplinarni pristup učenju koji uklanja tradicionalne barijere koje razdvajaju četiri discipline: nauku, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku i integrira ih u stvarna, rigorozna i relevantna iskustva učenja za učenike.

    Termin STEM je skraćenica oblasti – Science/Nauka, Technology/Tehnologija, Engineering/Inženjerstvo i Mathematics/Matematika.

    Ali ključno značenje pojma STEM nije fokus na ove discipline pojedinačno, već integracija ovih oblasti prilikom učenja i konkretna i jasna primjena naučenog putem rješavanja realnih problema.

    Iako su ta 4 područja proučavanja pojedinačno postojala oduvijek, fokus na njihovoj zajedničkoj upotrebi, kao kritičnom području potrebe djece u svijetu ali i Bosni i Hercegovini, relativno je nov.

    To je zato što je se naš svijet i radna mjesta sve više fokusirali na tehnologiju, poslodavci su počeli primjećivati da naši školski sistemi djecu ne uče pravim vještinama za sljedeći val visokotehnoloških poslova.

    STEM ciljevi

    Prvi cilj je očigledan. Onaj kojeg mnogi nastavnici koriste kod opravdavanja primjene STEM-a. A on glasi: pomoći učenicima da djeluju i napreduju u našem visoko tehnološkom svijetu. I pomoći državi da ostane konkurentna u globalnoj ekonomiji.

    STEM obrazovanje razvija razumijevanja i sposobnosti koje su potrebne za donošenje ličnih odluka, učešće u građanskim i kulturnim poslovima i ekonomsku produktivnost.

    Drugi cilj nije prepoznat kao prvi, ali vjerujemo da je izuzetno važan kao i prvi, a to je veza između akademskih disciplina. Primjena ove ideje stvara mogućnost učenicima da steknu produbljena konceptualna razumijevanja.

    Te da razviju vrijedne vještine koje se mogu primijeniti u različitim kontekstima. Integracija nekoliko akademskih disciplina pokazuje učenicima da pronalaženje rješenja za privlačne i smislene probleme zahtijeva znanje i vještine iz različitih akademskih disciplina koje su međusobno povezane i isprepletene. Zamislite ove discipline kao zupčanike, a svi zajedno rade ka zajedničkoj svrsi.

    STEM principi

    Fokus je na integraciji

    Kao što smo ranije spomenuli, moramo pomoći učenicima da vide vezu i blizak odnos između pojmova. Pomagati im da povežu pojmove koji bi im se mogli činiti nepovezanim.

    Uspostaviti Relevantnost

    Posao nastavnika je da objasni zašto su naučena znanja i vještine korisne. Zašto ima je to bitno? Lako je objasniti relevantnost kada se učenicima daju stvarni problemi, trenutne situacije, globalni problemi i bilo koji drugi privlačan događaj.

    Naglasiti vještine 21. stoljeća

    Radna mjesta na koja će naši učenici ući potrebna je radna snaga koja može pristupiti informacijama, kreativno rješavati probleme i sarađivati ​​s drugima.

    Izazovite svoje učenike

    Učenicima želite zadati izazove koji nisu toliko teški da ih se odreknu, niti su tako jednostavni da im aktivnost bude dosadna.

    Sve to pomiješajte

    Pružiti mogućnosti za učenje koje koriste pristupe zasnovane na problemima i pristupe zasnovane na projektima.
    U pristupima temeljenim na problemima, učenicima se daje problem za koji će oni da osmisle kreativna rješenja. U projektnim pristupima učenicima se daje izbor kako će proizvesti proizvode ili razviti rješenja koja će pokazati njihovo učenje. Kao i da imaju svoj glas na način na koji se ocjenjuju.

    Zašto je STEM važan?

    Ključna komponenta STEM-a je integracija. Umjesto predavanje akademskih disciplina u pojedinačnim predmetima, STEM lekcije su dobro zaokružene, zasnovane na projektima i upitima, s naglaskom na interdisciplinarnom učenju. 

    Termin STEM se usklađuju s načinom na koji radimo i rješavamo probleme u našem svakodnevnom životu. 

    Čineći to izuzetnim načinom podučavanja i učenja. Uz STEM učimo vještine na način na koji će se koristiti u radnoj mjestu i u stvarnom životu. 

    Rijetko koji posao zahtijeva samo jedan skup vještina poput matematike. Zamislite arhitektu, oni koriste nauku, matematiku, inženjering i tehnologiju da bi radili svoj posao. 

    Navedeni predmeti ne rade samostalno, već su međusobno utkani na praktične i neprimjetne načine omogućavajući arhitekti da projektuje složene zgrade.

    Termin STEM nije nov, on je jednostavno način razumijevanja i primjene integriranog oblika učenja koji nalikuje stvarnom životu. 

    Umjesto da matematiku predaju odvojeno od nauke, mogu se podučavati zajedno na način koji pokazuje kako se znanja iz ta dva polja međusobno dopunjuju i podržavaju.

    STEM vještine

    Kada govorimo o STEM vještinama, govorimo o individualnim vještinama potrebnim za bavljenje naukom, matematikom i inženjerstvom, i vještinama potrebnim za efikasno korištenje tehnologije.

    Na primjer, u nauci učite o povećanju ili smanjenju trenja na površini kako bi se predmeti koji se kreću po toj površini kretali brže ili sporije.

    Tehnologiju koristite za simulaciju eksperimenata koji mogu uključivati stvari koje su prevelike ili premale da bi se mogle lako vidjeti, ili su previše opasne za izvođenje u učionici.

    Inženjerski principi se koriste pri projektiranju, izgradnji i testiranju modela, poput onih potrebnih za razumijevanje načina prijenosa energije.

    Konačno, matematičke vještine koristite za analizu i izvođenje zaključaka iz eksperimenata.

    Preciznije, u nastavku su navedene neke od osnovnih STEM vještina:

    Rješavanje problema

    STEM problemi zahtijevaju od vas da brzo radite na osmišljavanju problema kako su predstavljeni, te da produktivno radite na predlaganju stvarnih i odgovarajućih rješenja.

    Vještine propitivanja

    STEM zahtijeva praktično, aktivno učešće za efikasno rješavanje problema. Učenici su pokretači rješenja i trebali bi postavljati pitanja, predlagati ideje, generisati i testirati rješenja i donositi odluke zasnovane na podacima kako bi razumjeli kako dalje poboljšati ideje.

    Matematičke i naučne vještine

    Matematičke i naučne vještine koje se uče u školi temelj su STEM-a i moraju se primijeniti u potrazi za rješenjima. Matematika i nauka se koriste za rješavanje problema povezat će i proširiti znanje, kao i istaknuti veze između ideja i predmetnih područja.

    Inženjersko-dizajnersko razmišljanje

    U rješavanju STEM problema, upotreba inženjersko-dizajnerskog razmišljanja je od vitalnog značaja. U ovoj vrsti razmišljanja morate identificirati problem koji je pred vama, istražiti potencijalna rješenja, izgraditi prototipe, testirati, redizajnirati, ponovo testirati i po potrebi ponavljati. Svaki korak u procesu približava vas stvaranju funkcionalnog rješenja.

    Također tu su i vještine 21. stoljeća ili 4C (Critical thinking/Kritičko razmišljanje, Creativity/Kreativnost, Collaboration/Kolaboracija, Communication/Komunikacija):

    Kritičko razmišljanje

    Kritičko razmišljanje nadilazi pamćenje, potičući učenike da analiziraju informacije, povežu tačke između pojmova, rješavaju probleme, ocjenjuju dizajn, kreativno razmišljaju i primjenjuju znanje na nove načine. Sve ove vještine su od vitalnog značaja za postajanje nezavisnog, kritičkog mislioca.

    Kreativnost

    STEM zahtijeva sposobnost sagledavanja i predlaganja rješenja za probleme kroz više pristupa, uključujući one koji su vrlo kreativni ili „izvan kutije“. U STEM-u greške i neuspješni pokušaji su pozitivna iskustva koja nude mogućnosti za dublje učenje.

    Kolaboracija

    Pojedinci rijetko rješavaju velike izazove. Rad na STEM problemima također uključuje učenje kako raditi kao produktivan dio kolaborativnog tima.

    Komunikacija

    Komunikacija je praksa brzog i jasnog prenošenja ideja. To uključuje minimiziranje digresija, izravni govor s idejom i provjeru drugih učesnika kako bi bili sigurni da su angažovani. Čitanje publike – čak i ako se radi o dvoje ljudi u grupnoj raspravi – omogućava učenicima da odluče trebaju li nastaviti s proširivanjem ideje ili zaključiti svoje mišljenje.

    STEM može pomoći djeci da nauče nove vještine za život. S osnovnim znanjem STEM-a, djeca će moći otkriti sljedeće veliko naučno otkriće. 

    Neka izgrade sljedeće veliko arhitektonsko čudo. Potaknite sljedeći tehnološki bum u Bosni i Hercegovini.

    Nas inspirišu mogućnosti STEM-a. I želimo pomoći da STEM bude inspirativan za djecu i njihove roditelje. Zbog toga smo odlučili stvorili sjajnu novu liniju igračaka koje STEM učenje čini intuitivnijim, zanimljivijim i zabavnijim.

    STEM područja za našu djecu predstavljaju jedno od najvećih područja budućih prilika za karijeru.

    Poslovi u STEM područjima će u narednim godinama vjerovatno rasti brže i plaćati bolje od poslova koji nisu STEM.

    Sve su to ključna razvojna područja koja našoj djeci mogu pomoći da napreduju bez obzira na to šta odluče biti u konačnici.

    Šta predstavlja A u STEAM-u?

    Dokazano je da program koji uključuje umjetnost u kurikulum povećava kreativnost, poboljšava akademske performanse, povećava motoričke vještine, poboljšava vizualno učenje i jača vještine donošenja odluka.

    Dodatak umjetnosti, slovo A (eng. Art) u STEM za stvaranje STEAM-a je uključivanje kreativnog mišljenja i primijenjene umjetnosti u stvarne situacije. Umjetnost nije samo rad u studiju. 

    Umjetnost je pojam koji predstavlja jezičke umjetnosti, društvene studije, fizičke umjetnosti, likovne umjetnosti i muziku. 

    Umjetnost je otkrivanje i stvaranje genijalnih načina rješavanja realnih problema, integriranje principa ili iznošenje informacija. 

    STEAM program u obrazovanju odnosi se na primjenu kreativnog razmišljanja na STEM projektima, poticanje mašte i kreativnosti učenika kroz umjetnost.

    Zamislite arhitektu, oni koriste inženjerstvo, matematiku, tehnologiju, nauku i umjetnost kako bi stvorili zapanjujuće zgrade i strukture. 

    Mnogi ljudi smatraju da je dodavanje A nepotrebno i da je primjena kreativnosti i umjetnosti prirodni dio STEM-a, ali drugi to vole naglasiti. 

    Također istražuje gdje se umjetnost prirodno uklapa u STEM područja. Proučavanje likovnih predmeta doprinosi razvoju osnovnih vještina poput saradnje, komunikacije, rješavanja realnih problema i kritičkog razmišljanja. Također poboljšava fleksibilnost, prilagodljivost, produktivnost, odgovornost i inovativnost.

    Zbog toga ćemo u našem radu često koristiti umjetnost, a u skraćenici ćemo dodavati slovo A (za englesku riječ Art ili umjetnost).

    Kako će STEM poboljšati učenje?

    Jednostavno rečeno, STEM odražava stvarni život.

    Poslovi u stvarnom svijetu su interdisciplinarni. Moramo educirati djecu o tome kako se predmeti integriraju i rade zajedno. 

    Trebaju razviti raznovrsne skupove vještina i strast za istraživanjem i napretkom. Ne želimo da nam djeca više pamte slučajne činjenice. Sad imamo toliko činjenica na dohvat ruke. 

    Kada raspravljamo s nekim, možemo izvaditi telefon i za nekoliko sekundi iznijeti sve činjenice. 

    Obrazovanje više nije pamćenje činjenica. Umjesto toga, radi se o učenju kako kritički razmišljati i procjenjivati informacije. Kako primijeniti znanje, istraživanje i vještine za rješavanje problema. 

    Vještine treba predavati na primijenjen način, kao dio veće cjeline, umjesto na tradicionalni pristup pojedinih predmetnih cjelina.

    STEM obuhvaća “4C” identificirane kao ključ u obrazovanju 21. stoljeća: kreativnost, saradnja, kritičko razmišljanje i komunikacija.

    Što je najvažnije, uključivanjem principa zasnovanih na istraživanju i visoko prilagodljivog okvira koji odgovara učenicima različitih potreba, STEM pomaže u njegovanju ljubavi prema učenju. 

    A najvažniji poklon koji obrazovanje treba dati učeniku je ljubav prema učenju.

    STEM u ranom djetinjstvu

    Iskustva koja djeca imaju tokom ranih godina izuzetno su važna. Kao djetetov prvi učitelj, vaša je uloga presudna u stvaranju prilika koje promiču učenje u zabavnom i sigurnom okruženju.

    Možete pomoći vašem djetetu stvaranjem kućnog okruženja koje njeguje znatiželju i propitivanje kroz igru.

    Možete pomoći u uvođenju ključnih STEM vještina tako što ćete ih naučiti:

    • postavljati pitanja
    • sarađivati
    • kreativnom razmišljanju
    • rješavanju problema
    • istražiti i poduzeti proračunate rizike
    • testirati rješenja na probleme
    • otkriti nove načine kako nešto uraditi

    Mnogo je uzbudljivih stvari koje možete raditi kod kuće ili kad ste vani, čineći učenje ugodnim za sve.

    Potičući vaše dijete da postavlja pitanja, dopuštate mu da preuzme aktivnu ulogu u vlastitom učenju i pomažete mu da razumije svijet oko sebe.

    Kada djeca postavljaju pitanja, ona razvijaju svoje vještine kritičkog razmišljanja i grade svoje STEM sposobnosti. Kada pitaju “Zašto?” pokušajte ne dati odgovor odmah. Umjesto toga, odgovorite alternativnim pitanjima i idejama i potaknite ih da sami traže odgovore i rješenja.

    STEM obrazovanje u školama

    Za razliku od zapadnih zemalja koje su pokrenule svoje nacionalne inicijative kako bi stavile veći naglasak na STEM obrazovanje i osigurali više sredstava za njega.

    Naša zemlja je uz pomoć donacija i nevladinih organizacija i fondacija započela s opremanjem škola za izvođenje STEM nastave te obukom STEM mentora u osnovnim i srednjim školama.

    Kreirani su nastavni planovi i programi, koje je sačinila Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) i usvojena u Službenom glasniku BiH. 

    Predstavlja polaznu osnovu i daje jasno definisane ishode učenja i indikatore napredovanja za odgovarajuće razvojne uzraste.

    Kada su u pitanju škole jedan od ciljeva treba osigurati da svi učenici završe školu sa snažnim temeljnim znanjem iz STEM-a i srodnim vještinama.

    Današnji učenici trebaju steći osnovno znanje iz predmeta, kao i vještine saradnje, kritičkog razmišljanja, kreativnosti i rješavanja problema – a STEM obrazovanje ima presudnu ulogu u postizanju svega toga.

    Naš školski sistem treba imati odgovornost da osigura da svi mladi imaju osnovni nivo STEM pismenosti koji im omogućava da se uključe u svijet i uspiju u svijetu izvan školskih vrata.

     Izgradnja temeljnih STEM znanja treba započeti od ranog djetinjstva i nastaviti kroz osnovno i srednje obrazovanje.

    Škole bi trebale poticati i njegovati znatiželju djece prema STEM-u, a to mogu iskoristiti za razvijanje dubljeg angažmana i učenja. 

    To zahtijeva ponovnu usmjerenost na postignuća u osnovama STEM-a, posebno u matematici, kao i na djelotvoran interdisciplinarni kurikulum i pedagoški pristup koji gradi učenikov interes i uspjeh u STEM obrazovanju.

    Također jedan od ciljeva je osigurati da učenici budu nadahnuti da preuzmu još više izazovnih STEM predmeta. 

    Iako je primarni cilj podržati sve učenike da postanu sposobniji za STEM, dodatni cilj je povećati učešće u izazovnim STEM predmetima u starijim razredima. 

    Školski sistemi moraju igrati važnu ulogu, u partnerstvu sa sektorom tercijarnog STEM obrazovanja i industrijom, kako bi podstakli učenike da razvijaju STEM sposobnosti višeg nivoa, izgrađivali težnju za STEM učešćem na tercijarnim nivoima i karijeri vezanoj za STEM.

    “Cilj obrazovanja nije povećati količinu znanja već stvoriti mogućnosti da dijete izmišlja i otkriva.“
    Jean Piaget
    Psiholog

    Kako zainteresirati djecu za STEM i učiniti ga zabavnim?

    Evo najboljeg dijela o STEM-u, može biti zabavno!

    Mi u Igraj Uči Rasti vjerujemo da je praktična igra ključ za pomoć djeci u učenju. A STEM je prirodan za sve vrste intuitivnih aktivnosti učenja.

    Mislite li da bi vam djeca htjela pomoći u izgradnji kućice za ptice ili lutke? Pogodite, oni uče inženjerske vještine.

    Izlaze li vaša djeca u dvorište i doživljavaju li prirodu dodirujući drveće, skačući u lišću ili prskajući po lokvama? Dobre vijesti, uključuju se u rani oblik naučnog otkrića.

    STEM se toliko poklapa s načinom na koji dječji umovi uče i rade od vrlo ranog djetinjstva. Najbolji način za poticanje ljubavi prema STEM-u je poticanje znatiželje. 

    Od malih nogu potičite djecu da preispituju, istražuju i igraju se. Pronađite njihove strasti i pomozite im da ih potjeraju.

    Čak i ako se mijenja iz dana u dan, to je sasvim normalno, posebno za mlađu djecu. Ohrabrite to. Zapanjit ćete se kamo vaša djeca mogu ići kada postanu strastvena prema učenju.

    Mogućnosti su beskrajne. A kao mama ili tata možete poticati svoje mališane da grade STEM vještine jednostavnim uputama, otvorenim pitanjima poput: „Što mislite odakle je voda iz te lokve?” i suptilno, ali ustrajno ohrabrenje.

    Ako želite praktikovati STEM kod kuće, STEM kompleti mogu biti nevjerojatan i lak način da započnete sa STEM-om. Pratite našu stranicu jer će Igraj Uči Rasti uskoro izdati svoje vlastite STEM komplete koje možete koristiti.

    Od predškolske ustanove do osnovne i na kraju, srednje škole, STEM i STEAM obrazovanje pomoći će djeci da postanu inovativni odrasli ljudi s izuzetnim kritičkim razmišljanjem i vještinama rješavanja problema. 

    Vještine koje će biti potrebne našim budućim generacijama u našem svijetu koji se sve više temelji na tehnologiji.

    Zašto odabrati STEM

    Potražnja za STAM vještinama raste. STEM je važan u svim našim životima i njegov značaj se povećava. STEM područja vašoj djeci mogu pomoći da uđu i budu efikasniji u nizu karijera u budućnosti.

    • Nauka je važna u proizvodnji hrane, za naše zdravlje, u slobodno vrijeme i za naš radni život
    • Tehnologija je sve važnija za naš svakodnevni život, na poslu i kod kuće
    • Inženjerstvo se koristi u dizajnu zgrada, puteva, mostova, mašina, uključujući one koji se koriste u medicini i zaštiti okoline
    • Matematika je dio svakog posla i aktivnosti kojom se bavimo, kao i glavna vještina za niz poslova i karijera

    Postoji ogroman spektar karijera za ljude sa STEM vještinama

    • STEM kvalifikacije su tražene na tržištu rada i nude dobre dugoročne izglede za karijeru
    • STEM kompanije žele regrutovati ljude kako bi se suočili s nedostatkom vještina s kojima se suočavaju
    • STEM učenje razvija vještine za rješavanje problema, otkrivanje novih ideja, postavljanje pitanja, pronalaženje odgovora, izradu stvari – hrane, materijala i proizvoda
    Šta je STEM obrazovanje?

    Šta je to STEM obrazovanje? Možda ste već čuli za ove termine ili vam je STEM nešto potpuno novo.STEM nije nov, ali posljednjih godina privlači veliku pažnju…