Kao roditelji želimo odvojiti vrijeme da razgovaramo i zaista poslušamo svoju djecu i da im omogućimo da se osjećaju saslušano. To pomaže pri izgradnji pozitivnog odnosa koji je odlikovan povjerenjem i pažnjom. Međutim, ovo može biti prilično teško kada smo spremni slušati, ali su njihovi odogovori na naša pitanja o njihovom danu – “dobro”.
Postavljanje pitanja
Stvar je u tome da često stvorimo naviku da postavljamo pitanja koja su za umornu djecu teška za odgovoriti. Slično tome, kada nas pitaju kako je naš dan na poslu bio, vjerovatno ćemo jednostavno odgovoriti “dobro”. Jedan od razloga može biti da je to pitanje preveliko da bi se dao pravi odgovor i potakao razgovor.
Ako djeci preformulišemo naša pitanja i učinimo ih manjim i određenijim, često ćemo uvidjeti da su mnogo otvoreniji o svom danu. U daljnjem tekstu čitajte prijedloge koje možete prilagoditi kako bi odgovarali vašem djetetu.
ISTRAŽITE VRHUNCE DANA
- Koja je najbolja stvar koja se danas dogodila u školi?
- Šta te najviše nasmijalo danas?
- Šta te učinilo ponosnim/nom?
- Šta je to što ste radili danas, a za što se nadaš da ćeš opet raditi, i zašto?
- Činiš se jako sretnim večeras, šta je to što te usrećilo? Nešto u školi?
- Čemu se raduješ sutra u školi?
- Šta je zabavno što si danas radio/la sa svojim prijateljima u školi?
ISTRAŽITE IZAZOVE
- Ima li nešto u školi što ti je bilo teško za razumjeti?
- Šta ste danas radili po prvi put?
- Ima li nešto što si morao/la pokušati više puta da bi uspio/uspjela?
- Da li si danas imao/la neki nezgodan problem za riješiti? Kako si ih riješio/la?
- Jesi li danas imao/la priliku da radiš s prijateljima? Šta ste zajedno radili?
- Da li si danas imao/la potrebu da za nešto zatražiš pomoć? Možeš li mi to objasniti?
- Šta ti je u ovom trenutku najteže u školi? Mogu li ti pomoći? Veoma mnogo si radio/la na X – da li ti je to sada lakše za razumjeti?
- Od čega te danas glava boljela?
ISTRAŽITE KAKO SU SE OSJEĆALI DANAS (POVODOM ODREĐENIH STVARI)?
- Danas si prvi put morao/la X – kako je bilo?
- Šta te danas učinilo sretnim/sretnom?
- Šta te danas rastužilo?
- Kako si se danas osjećao/la na času matematike?
- Danas si izgledao uzbuđen kada si išao u školu, šta te toliko uzbudilo?
- Tih/a si večeras, o čemu razmišljaš?
- Šta ti je danas na času bilo zbunjujuće? Hajde da to pokušamo zajedno naučiti.
- Da li te danas nešto uplašilo?
- Da li te danas nešto naljutilo?
PITAJTE IH DA VAS NEŠTO NAUČE
- Koju temu sada radite iz geografije?
- Možeš li mi nešto reći što ne znam o tome?
- Šta je najzanimljivije što ste danas učili iz engleskog jezika?
- Možeš li me naučiti…?
- Možeš li mi pokazati šta si danas naučio/la iz matematike?
- Koje ste boje koristili? Koje ste brojeve/slova učili?
- Ovo zvuči teško! Možeš li mi pokazati/reći kako?
- Lekcije iz matematike zvuče teško, kako si ovo uradio/la?
PITAJTE IH O PRIJATELJIMA
- Kako je Maja danas?
- Rekao/la si da je Adnan poprilično tih u zadnje vrijeme, kakav je bio danas?
- Da li si razgovarao s Lejlom o X?
- Ti i Aleks ste se glasno smijali prije škole – Mogu li znati šta tečini tako sretanim/om?
- Šta ti je danas bilo najsmiješnije?
- Šta se danas dogodilo pa ste se ti i prijatelji smijali?
- Koji prijatelj ti najviše pomaže kada zaglaviš sa gramatikom?
- Koji prijatelj je dobar slušalac?
- Koji prijatelja je najbolji u rješavanju teških zadataka?
- Šta si ti danas uradio/la što je nasmijalo tvoje prijatelje?
PITANJA O NJIHOVIM UČITELJIMA
- Koje ste lekcije učili kod nastavnice NN?
- Prošle sedmice si se plašio/la nastavnice NN, a sada?
- Kod kojih nastavnika ste danas imali časove?
- Koji nastavnici su dobri u objašnjavanju komplikovanih stvari?
NEKA VAM ISPRIČAJU SMIJEŠNE PRIČE
- Šta je najsmiješnija stvar koju je danas rekao neki od tvojih prijatelja?
- Šta se smiješno desilo na odmoru?
- Da li si imao “aha-doživljaj” danas? Šta se desilo?
- Kada si se zadnji put toliko smijao da si zaplakao, i zašto?
PITAJTE O MALIM STVARIMA
- Da li su ti udobne nove cipele?
- Da li je danas neko spomenuo kako su ti lijepe pletenice?
- Da li ti se sviđa Harisov novi ruksak?
RAZGOVOR O TOME ŠTA GLEDAJU ILI ČITAJU
- Ko je trenutni čitač u vašem razredu?
- Koji je tvoj omiljeni lik u ovoj knjizi?
- Šta se desilo u novoj epizodi ovog crtića?
- Kada bi mogao/la biti neki od likova iz ove knjige/tv emisije koji bi bio/la i zašto?
- Da li je ova knjiga jednostavna ili komplikovana za čitati?
- Da li se nešto zanimljivo desilo u zadnjem poglavlju knjige koju čitaš?
- Kada bi mogao/la svog omljenog lika iz crtića pitati nešto, šta bi pitao/la?
- Šta misliš šta bi on/a rekao/la?
- Šta misliš da će se sljedeće dogoditi?
RAZGOVOR O VREMENU IGRE I VELIKOG ODMORA
- S kim si proveo vrijeme na odmoru?
- Šta ste radili?
- Šta su druga djeca radila?
- Šta si jeo/la na odmoru?
- Šta ti je najdraže jesti na odmoru?
- Šta drugi najviše vole jesti na odmoru?
- Da li ste se igrali vani?
- Čega ste se igrali?
- Kakvo je vrijeme bilo dok ste se igrali vani?
- Je li bilo hladno ili toplo?
PITAJTE ŠTA SU UČILI IZ ODREĐENIH PREDMETA
- Šta ste danas radili na času likovne kulture?
- O čemu učite trenutno iz historije?
- Kako ste uradili test iz prirode i društva?
- Koja lekcija je danas bila najteža?
- Koja lekcija je danas bila najlakša?
- Možeš li mi pokazati šta ste danas učili iz matematike?
NAPRAVI POREĐENJA S PROŠLOŠĆU
- Prošle sedmice si rekao/la da ti je matematika veoma komplikovana – kako je sada?
- Koja je razlika između prvog i drugog razreda?
- Šta misliš kako će biti u trećem razredu?
- U odnosu na prošlog učitelja kako ti se čini novi?
- Šta ti nedostaje u vezi s prošlim učiteljem?
- Šta ti se najviše sviđa kod novog učitelja?
- Šta ti je sada dozvoljeno da uradiš samostalno, a što nisi mogao prošle godine?
PITAJTE IH DA VAM NEŠTO DEMONSTRIRAJU
- Možeš li mi pokazati kako ste danas plesali?
- Možeš li otpjevati pjesmu koju ste danas učili u školi?
- Možeš li mi pokazati množenje brojeva sa 2?
- Možeš li mi pokazati tvoju najdražu priču iz čitanke?
Vjerujemo da će vam ovih 80 pitanja biti inspiracija za razgovor s osmjehom kada vaše dijete dođe iz vrtića ili škole. Pročitajte i naš članak o 8 Savjeta kako potaknuti dijete da govori više o svom danu u školi/vrtiću.